Thursday, February 24, 2011

haih...mungkin aku tak lagi siuman..

Dalam masa-masa yang lampau, sedang dan akan terjadi,banyak juga benda yang menerawang, longkos, masuk terjah tiba-tiba ke ruang akal. Tentang apa sahaja, perkara yang kita setuju dan tak setuju, yang kita suka dan tidak suka. Entah, aku pun tak tahu. Masa aku mandi bawah air, aku pun berpikir. Kadang-kadang ianya taklah masuk akal, tapi sebenarnya boleh.

Perkara-perkara yang pelik banyak terjadi. surat khabar yang hari-hari kita beli pun sampai sekarang tak mampu kita ingat semuanya. Bagi aku, semua perkara itu sama sahaja, berita yang baik dan tak baik. Kes rompak, rogol, curi, samun, kisah cinta orang sana sini, ekonomi, global, dunia, pemerintahan zalim, kisah menyayat hati, kejayaan orang itu, orang ini, sihat ke tak, mampus ke, kembali hidup ke, apa sahajalah. Letih juga sebenarnya kalau kita nak tahu semua benda. Belum lagi pasal kehidupan sehari. Dengan tekak yang makin kering, meminta-minta air, hilang dahaga, lapar pula, kita makan, kembali kepada kita yang sepatutnya, selepas itu kita tidur, rehat.

Mampu ke tak kita hidup untuk 20 tahun. Aku teringat satu topik yang diutarakan oleh seorang penyanyi jalanan yang aku kagumi, "kita kadang-kadang banyak memberi hukum dan tidak memahami". Aku kadang-kadang paham dengan perkara yang cuba disampaikan, tetapi ada juga yang aku tak mengerti. Tetapi, jujurnya, aku faham dengan pengisiannya. Aku pun kadang-kadang begitu, suka menghukum tanpa usul periksa. Itu juga tidak bagus. Mengapa dia buat begitu? Mengapa begini? Aku pun jarang-jarang ambil peduli.

Lagi satu, mengenai apa yang dipersetujui dan tidak, bergantung kepada situasilah. Pemikiran kita banyak bergantung kepada emosi. Aku akui (walaupun anda mungkin tidak, terserah kepada anda). Kepada siapa yang membaca blog ini, tahukah kau siapa dan tujuan apa yang kau ada sekarang ini. Bagi aku setakat ingin menjadi doktor, askar, polis, apa-apa sahajalah, ia hanya cita-cita yang perlu dijawab semasa kita kita ditanya cikgu-cikgu ataupun bakal-bakal bapa mertua nanti. Tujuan itu berlainan. Aku pun pernah terpikir untuk melakukan sesuatu yang sangat susah untuk aku lakukan. Ia akan meyalahi norma secara totalnya. Untuk melakukan sesuatu yang aku pikir, mau berterabur sistem. Aku harap ini bukanlah untuk kepentingan aku sahaja.

Mungkin kerana apa aku tak nak buat ya? silap2 ke muka pengadilan nanti...hahahaha

3 comments:

  1. Tuhan beri masa 24 jam untuk berfikir.
    dan buat sesuatu.
    mungkin sekarang kau rasa taknak buat,
    tapi kalau kau rasa benda itu baik dan mendatangkan faedah,
    buatlah.
    jangan sampai kau menyesal kemudian hari nanti.
    hehe.
    peace no war!

    ReplyDelete
  2. hehehe....terima kasih...."kalau kau menjadi aku, aku pasti kau akan mengerti"-jibam by ujang.

    ReplyDelete
  3. try to be in your shoes.....argghhh...so comlicated...hahaha...

    ReplyDelete