Friday, April 8, 2011

sekolah.....

Saya mula belajar menjadi guru (praktikal). Dah 2 minggu lebih rasanya. Bersama rakan-rakan lain yang juga bakal menjadi cikgu tak lama lagi. Semoga kami sihat dikurniakan akal fikiran yang sihat dan tubuh badan sekali. Sebulan sahaja waktunya untuk sesi pertama ini. Banyak juga yang saya pelajari. Memang susah menjadi cikgu ni. Tapi, bukanlah saya cakap kerja lain tu mudah. Rata-rata orang sering menuding jari, "alah, kerja kau senang je, kau tak tau kerja aku macam mana, bagai nak rak". Hahahahaha... Saya "kadang-kadang" tak ambil peduli pun sebab saya tau tak ada kerja yang senang. Pembantu rumah, kerani, akauntan, pemain bola, perdana menteri, setiausaha kehormat, pembuat rumah dan apa-apa sahajalah. Semua susah sebenarnya melainkan kita pandai "curi tulang". Saya pun tengah praktikal, asal rasa letih sikit, mulalah tertidur di bilik saya dan kawan-kawan. Hahahahahaha. Saya kini sememangnya kabur apa saya akan menjadi cikgu yang baik atau tak nanti. Saya pun ditegur kerana konsep saya di dalam kelas masih kabur. Tak apa, saya tak kisah, lagipun saya sedang belajar. Saya pun banyak belajar dari rakan-rakan saya. Mereka rata-ratanya akan menjadi cikgu yang bagus. Saya yakin akan hal itu. Di sekolah, saya dapat lihat macam-macam pe'el budak-budak. Memang comel. Kadang-kadang saya pun tak mampu nak selesaikan masalah mereka. Kadang-kadang saya ada bercakap mengenai perkara-perkara yang mereka tak lalui lagi. Tentang dunia walaupun banyak yang saya tak tahu. Mereka tak faham pun sebenarnya, tapi saya biarkan. Saya harap suatu hari nanti, mereka akan faham. Apa-apa pun saya seronok di sekolah. Pasal hal2 yang saya kira sampingan, biarlah. Kah kah kah kah !

http://www.youtube.com/watch?v=b3bssqx2tnY

5 comments:

  1. saya berminat jadi cekgu tapi result spm saya teruk..weh saya???erkkk...cekgu baek

    ReplyDelete
  2. hahaha...saya pun spm teruk juga...minta je dulu..ade rezeki insya-Allah...

    ReplyDelete
  3. gaya aok menulis pun ada gaya cikgu cikgu..ok lah tu...hehee

    ReplyDelete