Sunday, January 30, 2011

surat kepada saudara dan saudari di daerah bergolak

kepada saudara-saudari di perantauan,

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada saudara dan saudari yang sedangberada di perantauan yang mungkin sedang bergelumang dengan perasaan ketakutan yang amat hebat. keadaan kecoh berlaku di sana-sana, dan saya harapkan saudara saudari semua sentiasa dilindungi Allah S.W.T. Kami di sini hanya mampu berdoa agar keselamatan kalian sentiasa terjamin dan kami juga akan berdoa agar bantuan akan segera sampai.
Semua yang terjadi pasti ada sebabnya. Dan saya di sini, hanya mampu membaca dan melihat apa yang berlaku melalui tulisan-tulisan di media-media elektronik dan media cetak, serta beberapa gambar dan juga video. Sungguhpun begitu, sudah pasti kalian lebih mengetahui apa yang terjadi di sana dan lebih mengerti. Apalah yang ada pada kami di sini melainkan hanya memerhati dan berharap agar semuanya akan pulih.
Pergolakan itu berlaku akibat daripada sesuatu perbezaan dan mungkin diskriminasi di dalam sesuatu hal dan tidak mungkin ia hanya terjadi daripada satu sikap prejudis lagi, memandangkan hal ini boleh dilihat oleh semua orang. Keadaan semakin zalim dan meruncing, menyebabkan yang tidak bersalah akan menjadi mangsa. Bagi kita yang diberikan akal fikiran, mungkin boleh melihat setiap kezaliman itu akan terjadi kerana apa. Hanya kita kadang-kadang tidak mampu untuk meyuarakannya kerana kita tidak mempunyai kuasa.
Bagi saudara-saudari di sana, saya mengharapkan agar sekembalinya saudara dan saudari ke tanah air, bawalah pengalaman itu untuk ditunjuk ajarkan kepada generasi seterusnya tentang apa yang diperlukan untuk keharmonian yang sebetulnya. Mungkin tiada lagi konsep monopoli, tiada lagi istilah marhaen dan borjouis. Sebetulnya setiap perkara itu telah berlaku di dalam peristiwa-peristiwa yang lepas, cuma ia berlaku pada masa yang berlainan dan pada individu yang berbeza.
Akhir kata, sekali lagi saya mengharapkan saudara-dan saudari tabahkan hati dan mengambil itu sebagai pengalaman untuk diajarkan kepada kami yang tidak mengerti.
sekian terima kasih.
yang benar,
saudaramu

2 comments:

  1. duit itu kelabu warnanya...
    bila kelabu maka kekabu jadinya..
    bila kekabu jadi bantalnya..
    empuk dan manis perisanya...
    bila itu jadinya....
    apa nak dikata? keh keh keh

    ReplyDelete
  2. semoga mesir bebas daripada kekotorannya...

    ReplyDelete